In 2008 won Olivia Borlée, Elodie Ouedraogo, Hanna Mariën en Kim Gevaert het Olympisch goud op de 4x100m estafette. In 42 seconden 54 zijn ze de geschiedenisboeken ingegaan. Een decennium later zijn Olivia en Elodie bekroond met een Belgian Fashion Award voor hun kledinglijn 42/54 om op die manier voor altijd één van de mooiste prestaties van de Belgische sport te markeren. Interview met de oudste van de familie Borlée.
Foto's : Mous Lamrabat (tenzij anders vermeld)
Interview door Kinto
We kennen je sportieve achtergrond, maar minder je opleiding. Je studeerde interieurarchitectuur en stylisme; de moeder van Elodie is ontwerpster. Eigenlijk hadden jullie al een lengte voorsprong in de mode wereld.
Elodie is opgegroeid in de mode, haar moeder had de gewoonte om haar competitie kleding zelf te maken. Ik ben altijd gepassioneerd geweest door mode en dat heeft buiten de atletiek ook voor een verbinding gezorgd: dit heeft er ook voor gezorgd dat we ons eigen merk hebben gelanceerd twee jaar geleden. Ik had dit al in mijn hoofd sinds 2012. Toen ben ik beginnen tekenen, nadenken over het concept en erover beginnen praten. Op anderhalf jaar hebben we onze eerste collectie uitgebracht.
Hoe kunnen we jullie best karakteriseren op gebied van stylisme?
We worden vaak in de categorie van athleisure geplaatst: sportkleding gedragen in een andere context. Maar wij zien dit niet echt zo, gezien onze achtergrond is de sportieve kant heel belangrijk. Ja, we willen gebruik maken van het comfort zodat de kleding ook buiten een sportieve context kan gedragen worden, maar zijn basis functie blijft wel de sport: springen, lopen, doen wat we willen in onze kleding. Als ze daarbovenop nog eens de goeie uitsraling hebben om gedragen te worden daarbuiten, dan is onze opzet gelukt.
Wat zijn de bijzonderheden die bij jullie het verschil maken?
Zo ethisch mogelijk zijn door te produceren in Europa, waaronder ook Belgie. We gaan ook de beste oplossing zoeken voor elk detail: stof, knopen, ritssluitingen. We willen het beste aanbieden, zoals we altijd hebben gedaan in ons leven, in de sport: hoge doelen stellen.
We maken vooral hybride kleding: je kan bijvoorbeeld de rok van de legging verwijderen, gaan lopen en vervolgens terug bevestigen om de dagelijkse activiteiten verder te zetten. Het doel is om het leven van de actieve vrouw te vereenvoudigen: het sociale, familiale en professionele leven.
Wat geeft jullie inspiratie?
We laten ons inspireren door de Belgische mode, de sportieve wereld, onze behoeften en wat er ontbreekt voor atleten. We kijken naar de catwalk, in het nieuws. We zijn vrouwen met een open blik en proberen dit toe te passen in onze kleding.
Je spreekt van ‘Belgische mode’, wat wil dit juist zeggen?
Er zijn de grote namen zoals Dries van Noten of Martin Margiela en ook veel jongeren, Belgisch of niet, afkomstig van La Cambre of de Mode Academie van Antwerpen. Allemaal van hoog niveau. Er is de textielindustrie met veel kennis en technische details. Dit alles maakt een grote krachtmeting mogelijk en zorgt ervoor dat we internationaal sterk staan: zeggen dat je Belgisch bent, staat mooi op je naamkaartje.
Na de eerste jaren, gesterkt door die prijs, wat is de balans nu?
Het is ons gelukt om leuke dingen te verwezenlijke op twee jaar. Maar er zijn nog zoveel uitdagingen. Wat betreft de prijs, het is een zekere erkenning van de modewereld die een sport-merk beloont dit wil zeggen dat we deze overstap hebben kunnen maken en dat was ons doel. We zitten vol positieve energie.