Als kers op de taart van Opaline, hebben we contact opgenomen met de kunstenares Aurélia Leblanc. Haar tekeningen, een zeer persoonlijke voorstelling van vrouwelijkheid, komt ons universum verrijken met haar prachtige inkttekeningen en afdrukken van dahlia’s. Een ontwerper die gespecialiseerd is in haute couture, luxe prêt-à-porter en hoogstaande meubels, dit is haar eerste samenwerking in de optische sector.
Portretfoto : Maxime Gandon
Interview door Kinto
Waarom heb je deze carrière gekozen?
Mijn eerste professionele ervaring was in het paramedische veld als een orthopedist, daar heb ik een korset gemaakt voor een tienerpatiënt die een sterke scoliose had. Ze was in tranen wanneer ik haar het korset gaf omdat het een schande was voor haar om dit te dragen. Ik heb voor haar een volledig aangepast korset gemaakt, een echt ‘couture’ stuk en het is op dat moment dat ik dat beslissing heb genomen mijn leven om te keren en mijn studies te hernemen.
Waar haal je je kennis vandaan?
Ik werd opgeleid aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel, waar ik alle technieken van het ambacht leerde: weven, patronen, bedrukken, borduren, verven, enz. Het was een fantastische omgeving en een zeer professionele opleiding.
Hoe maak je het verschil tussen je verschillende toepassingen ? Tenzij ze samen een geheel vormen?
Mijn artistieke toepassingen zijn inderdaad een samenhangend geheel. De motieven die ik maak, gebruiken dezelfde chromatische keuzes als de draden van mijn weefsels, dezelfde voorkeuren, dezelfde verlangens.
Welk idee definieert de tekening die je hebt gemaakt en die het universum van Opaline vertegenwoordigt?
De frisheid van een boeket in de lente (een seizoen dat ik vooral in Brussel leuk vind). De bloemen die zich vermengen met de wind en die een combinatie van kleuren creëren.
Kan je jouw inspiraties in een paar sleutelwoorden samenvatten?
De stedelijke omgeving, in de resonantie tussen de hyper-soliditeit van de constructies en de transparantie ervan is een van mijn belangrijkste inspiraties. De reflecties tussen gebouwen, de vloeibaarheid ook. Ik ben bijvoorbeeld dol op de steden met water, lichtheid en metaalkleuren.
In 2018 ontving je de Grand Prix van Creation uitgereikt door de stad Parijs in de categorie "Opkomend talent voor de ambachten.". Hoe zie je de toekomst?
Deze prijs was een zeer mooie erkenning toen ik terugkwam in Frankrijk om mijn bedrijf te openen. Ik hoop mijn passie te kunnen blijven uitoefenen met mijn waarden, om te blijven werken met collega's die ik bewonder, leven in een wereld van creatie. Het avontuur is prachtig en de moeite waard denk ik!